Kiedy ktokolwiek zakupuje jakiś nowy przedmiot to chciałby się nim cieszyć właściwie dość długo. Z kolei już przede wszystkim o ile przeznaczy na niego dużo gotówki. Jednakże i w takim przypadku ma znaczenie, czy na nabycie tej rzeczy brało się kredyt, czy też gromadziło się grosz do grosza na jej zakupienie. W tej drugiej okoliczności obsesja do troszczenia się o nią będzie intensywniejsza, bowiem zdajemy sobie sprawę z wyrzeczeń jakie kosztowało nas ciułanie na nią.

Mamy niestety tego rodzaju czasy, że podejmuje się próby żeby nas nakłonić do jak najczęstszego kupowania nowych rzeczy i pozbywania się starszych. Zysk jest jedyną kwestią jaka stymuluje wytwórców. Dawne wartości przeszły do lamusa. Poprzednio producenci przykładali się bardziej do swych produktów. Nie jest wcale tak ciężko odszukać współcześnie wyroby sprzed dziesięcioleci, jakie zwyczajnie ciągle działają.

Jednakże teraz warunki narzucają fundusze inwestycyjne, które są akcjonariuszami producentów, a tym zależy jedynie na profitach. Cisną na producentów żeby ci wypracowywali więcej i więcej zysków, zaś można to poczynić jedynie przymuszając ludzi do kupowania coraz to większych partii produktów. Nieliczni już zabiega by produkty wytrzymywały o wiele dłuższy czas niż do końca gwarancji.

Może być nawet gorzej, wytwarza się rzeczy, będące zasadniczo nienaprawialne. Odnosi się to przede wszystkim do elektroniki, lecz analogicznie bywa również z autami. Ktokolwiek bodaj trochę się sprawą interesował, ten ma świadomość iż współcześnie aby podmienić jakąś część w nowym samochodzie potrzebna jest wymiana kompletnego modułu. A ten okazyjnie może kosztować od paru do parunastu tysięcy złotych.

Wydaje się to być idiotyczne jeśli tylko przypomnimy sobie, że dawniej mechanik samochodowy mógł zreperować samochód mając do dyspozycji podaj kilku prostych podzespołów zamiennych (np. zregenerować zużyte reflektory, patrz: http://diverse.sax.pl/post/regeneracja-reflektorow-przednich/). Jeśli starsze samochody nadal można zreperować mając dostęp do podzespołów zamiennych po relatywnie niedużym koszcie, to wraz z upływem czasu jest tego rodzaju samochodów coraz to mniejsza liczba w użytku. Już za kilka lat zostawać nam może wybór: nabycie całkiem nowego auta, albo używanego które może jeździć na żółtych blachach, bo nie będzie się kalkulowało naprawiać 10-letnich samochodów wytwarzanych według obecnych standardów.

Tego rodzaju stan rzeczy ma także zły wpływ na środowisko. Rosną kopy śmieci z wyrzuconych wyrobów i nie ma co z tym poczynić. Kraje bogate wysyłają odpady do recyklingu do krajów trzeciego świata, gdzie są one przerabiane w sposób urągający pieczy o środowisko naturalne.